300055 Controversial Development(s) - Postdevelopmental and Postcolonial Perspectives on Development theory and Practice (S) (SoSe 2009)

Inhalt, Kommentar

Two new schools of thought challenge established notions and concepts, perspectives and prescriptions of mainstream development studies. These schools, postdevelopment and postcolonial perspectives, add a new quality of critical interrogation to a field that has witnessed remarkable diversification over the last 20 years. Postdevelopmental approaches have especially generated controversy within the field. While early post-ist inspired writing has been criticised for essentialising development while failing to offer viable alternative approaches, more recent publications demonstrate the practical usefulness of the approaches for scientific inquiry. After an initial phase of conflictual debate, the discussion has thus spawned a fruitful controversy as even the critics of postdevelopmental and postcolonial perspectives have conceded to the fact that they have provided vital impulses to both theory and research. Postdevelopmental and postcolonial approaches on the other hand have also differentiated their approaches to offer more nuanced accounts. Tracing this controversy through selected readings broadens students understanding of the diversification of developmental discourse and practice and provides innovative theoretical and methodological points of departure for research.

The course will be offered as a block seminar, with preparatory sessions in May and a block session in June.

Literaturangaben:

Andreasson, S. (2005). Orientalism and African Development Studies: the ‘reductive repetition’motif in theories of African underdevelopment. Third World Quarterly, 26(6), 971-986.
Baaz, M. E. (2005). The Paternalism of Partnership: A Postcolonial Reading of Identity in Development Aid. Zed Books Ltd.
Escobar, A. (1994). Encountering Development: The Making and Unmaking of the Third World. Princeton Univ Pr.
Ferguson, J. (1994). Anti-Politics Machine: "Development," Depoliticization, and Bureaucratic Power in Lesotho: Development, Depoliticization and Bureaucratic Power in Lesotho (New edition.). Univ of Minnesota Pr.
Gibson-Graham, J. K. (2005). SURPLUS POSSIBILITIES: POSTDEVELOPMENT AND COMMUNITY ECONOMIES. Singapore Journal of Tropical Geography, 26(1), 4-26.
KAPOOR, I. (2005). Participatory Development, Complicity and Desire. Third World Quarterly, 26(8), 1203-1220.
Kapoor, I. (2008). The Postcolonial Politics of Development (1. Aufl.). Routledge.
McEwan, C. (2008). Postcolonialism and Development (1. Aufl.). Routledge.
McKinnon, K. (2007). Postdevelopment, Professionalism, and the Politics of Participation. Annals of the Association of American Geographers, 97(4), 772-785.
Pieterse, J. N. (2000). After Post-Development. Third World Quarterly, 21(2), 175-191.
Pieterse, J. N. (2001). Development Theory: Deconstructions/Reconstructions. Sage Pubn Inc.
Saunders, K. (2002). Feminist Post-Development Thought: Rethinking Modernity, Post-Colonialism and Representation. Palgrave.
Ziai, A. (2004). Aram Ziai, Imperiale Repräsentationen, Vom kolonialen zum Entwicklungsdiskurs. sopos 4/2004. Abgerufen von http://www.sopos.org/aufsaetze/408aa83c03940/1.html.
Ziai, A. (2006). Zwischen Global Governance und Post-Development - Entwicklungspolitik aus diskursanalytischer Perspektive (S. 172). Westfälisches Dampfboot. Abgerufen von http://www.amazon.de/dp/3896915924.
Ziai, A. (2007). Exploring Post-Development: Theory and Practice, Problems and Perspectives. Routledge Chapman & Hall.

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Politikwissenschaft / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2009) 3.3b Pflicht  
Politikwissenschaft / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2009) 2.1b    
Sozialwissenschaften / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2008) KF: Modul 5    
Sozialwissenschaften GymGe als zweites Unterrichtsfach / Master of Education (Einschreibung bis SoSe 2008) Modul 5a    
Sozialwissenschaften GymGe Fortsetzung BA-Nebenfach / Master of Education (Einschreibung bis SoSe 2008) Modul 5a    
Soziologie / Bachelor (Einschreibung bis SoSe 2008) KF: Fachmodul 5; NF: Fachmodul 5; vNF: Fachmodul 5 Wahl 3 (bei Einzelleistung 3 LP zusätzlich)  

Keine Konkretisierungen vorhanden
Kein Lernraum vorhanden
registrierte Anzahl: 14
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2009_300055@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_11415586@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
2 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Freitag, 11. Dezember 2015 
Letzte Änderung Zeiten:
Dienstag, 10. März 2009 
Letzte Änderung Räume:
Dienstag, 10. März 2009 
Art(en) / SWS
S / 2
Einrichtung
Fakultät für Soziologie
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=11415586
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
11415586