220060 The practice of international development cooperation in 20th-century Latin America (S) (WiSe 2021/2022)

Inhalt, Kommentar

During the last decade, scholars have revisited the history of international development cooperation: Instead of writing the history of development discourses or the histories of supposed donor-institutions, they turn to the actual practice of development cooperation looking at how people on the spot experienced and shaped it. This perspective enables us to analyze the history of development cooperation not only as a unilateral transfer of money, concepts, and experts from the Global North to the Global South, where actors from the "developing" countries count mainly as passive recipients. On the contrary, the current research frames development cooperation as a multifaceted process which is not ultimately shaped by local, regional, and international actors and their practices and ideas in a certain historical and spatial context.

Applying a multi-perspective view on the historical practice of development cooperation in Latin America throughout the 20th century, this seminar aims to underline the role of the agency of different local and regional actors and their ideas and practices in international development cooperation. Students are welcome to elaborate their presentations and term papers throughout the seminar, e.g. on the history of particular development projects, regional and local groups of actors or regional perspectives on international cooperation.

This allows us to discuss the length to which we can interpret international development cooperation as a historical means of economic and epistemological hegemony of the Global North over the Global South or, rather, as an entangled practice between multi-level actors from the Global North and South with multifaceted and often unintended consequences.

Literaturangaben

Morgan Hodge, Joseph (2015): Writing the History of Development. Part i: The First Wave. In: Humanity: an international journal of human rights, humanitarianism and development 6 (4): 429–463.

Morgan Hodge, Joseph (2016): Writing the History of Development. Part 2: Longer, Deeper, Wider. In: Humanity: an international journal of human rights, humanitarianism and development 7 (1): 125–174.

Acker, Antoine (2017): Volkswagen in the Amazon. A Tragedy of Global Development in Modern Brazil. Cambridge: Cambridge University Press.

Pribilsky, Jason (2009): „Development and the ‘Indian Problem’ in the Cold War Andes. Indigenismo,
Science, and Modernization in the Making of the Cornell-Peru Project at Vicos.“ Diplomatic History
33 (3): 405–426.

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
22-3.2 Hauptmodul Moderne
3.2.11
Seminar Moderne Studienleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
22-3.8 Wahlfreies Hauptmodul
3.2.11
Seminar Studienleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
22-M-4.4.6-IAS3 History of the Americas / Historia de las Américas Seminar Studienleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
22-M-4.4.6-IAS9 Advanced History of the Americas / Estudios avanzados de la historia de las Américas Seminar Studienleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
23-WS-GE Globale Verflechtungen Forschungsseminar Studienleistung
benotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.


The course builds on the historical contextualization class (Historische Kontextualisierung) “Inter-American Development Thinking During the 20th century”, it is recommended to participate in both classes.

Lernraum (E-Learning)

Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen:

registrierte Anzahl: 20
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
WS2021_220060@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_290601335@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
16 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Sonntag, 20. Juni 2021 
Letzte Änderung Zeiten:
Donnerstag, 15. Juli 2021 
Letzte Änderung Räume:
Donnerstag, 15. Juli 2021 
Art(en) / SWS
S / 2
Sprache
Diese Veranstaltung wird komplett in englischer Sprache gehalten
Einrichtung
Fakultät für Geschichtswissenschaft, Philosophie und Theologie / Abteilung Geschichtswissenschaft
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=290601335
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
290601335
Zum Seitenanfang