220117 Frühe Hochkulturen als Gegenstand des Geschichtsunterrichts (TFD) (SoSe 2013)

Contents, comment

In dieser Veranstaltung soll es um einen entscheidenden Entwicklungsschritt in der Menschheitsgeschichte gehen, die Entstehung der ersten Hochkulturen (Mesopo- tamien, Ägypten, Indien, China) und deren Bedeutung und Auswirkungen für den
weiteren Verlauf der Weltgeschichte. Dabei sollen sowohl Aspekte der politischen
Geschichte thematisiert werden als auch solche aus den Bereichen der Kultur-,
Alltags-, Umwelt- und Religionsgeschichte. Nach einer ersten allgemeinen Einführung sollen konkrete Unterrichtsstunden geplant und vorgestellt werden,
wobei vor allem der Bezug auf pädagogisch-psychologische und fachdidaktische
Aspekte im Vordergrund stehen soll. Die Veranstaltung ist für alle Schulformen geeignet, vor allem jedoch für die Primar- und Sekundarstufe.

Bibliography

Elena Cassin u.a. (Hg): Fischer Weltgeschichte Bd. 2 - 4. Die altorientalischen Reiche Tl. 1 - 3, Frankfurt/ Main 2000
Arne Eggebrecht u.a.: Das Alte Ägypten, München(4) 1997
Heinrich Gerhard Franz u.a.: Das Alte Indien, München 1990
Roger Goepper u.a.: Das Alte China, München 1988
Barthel Hrouda u.a.: Der Alte Orient, München 1991

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
22-2.3 Modul Fachdidaktik Theorieseminar Fachdidaktik Graded examination
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Geschichtswissenschaft / Bachelor (Enrollment until SoSe 2011) Kern- und Nebenfach Modul 2.5; Modul 2.8; Modul 2.9 Wahlpflicht 4  
Geschichtswissenschaft (Gym/Ge) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 2.5 Wahlpflicht 4  
Geschichtswissenschaft (HR) / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) Modul 2.11 Wahlpflicht 4  

Voraussetzung für den Erwerb eines Leistungsnachweises ist die regelmäßige aktive Teilnahme an den Seminarveranstaltungen, die Vorstellung eines Referatsthemas sowie die abschließende Ausarbeitung des Themas auf der
Grundlage der Diskussionsbeiträge.

No eLearning offering available
Address:
SS2013_220117@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_37357111@ekvv.uni-bielefeld.de
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Wednesday, February 20, 2013 
Last update rooms:
Wednesday, February 20, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
theory seminar in didactics (TFD) / 2
Department
Faculty of History, Philosophy and Theology / Department of History
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=37357111
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
37357111