260033 Feminist and other critical perspectives on bioethics (GradS) (SoSe 2020)

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Kurzkommentar

Öffnung für max. 10 BA

Inhalt, Kommentar

Bioethics deals with ethical questions related to medicine, other healthcare fields, and life sciences. It came about after the serious cases of misconduct by medical practitioners in concentration camps and in the Tuskagee Syphilis Study were revealed. Organ donation, informed consent, and cloning are examples of questions discussed in bioethics. Since the second half of the last century, feminist and other critical voices have questioned the direction and focus of mainstream bioethics. Critics argue, for instance, that the concerns of marginalized groups are neglected and that the impact of power imbalances in medicine is not adequately addressed. Moreover, it is claimed that analyses of concrete cases show that focus on abstract moral principles is not fruitful. This course will provide an overview of these criticisms.

The course starts with a general introduction to bioethics and feminist bioethics. We will then read texts that either criticize mainstream bioethics or aim at offering alternative perspectives to it. The topics that will be discussed during the course include, for example: autonomy, reproduction, pregnancy and other issues related to parenting, care work (in families and in institutions), public health ethics (for instance, health care inequities), disability, and global health responsibilities.

Literaturangaben

Dodds, S. (2007). Depending on care: Recognition of vulnerability and the social contribution of care provision. Bioethics, 21(9), 500-510.
Goering, S. (2008). ‘You Say You’re Happy, but…’: Contested Quality of Life Judgments in Bioethics and Disability Studies. Journal of Bioethical Inquiry, 5(2-3), 125-135.
Ho, A. (2011). Trusting experts and epistemic humility in disability. IJFAB: International Journal of Feminist Approaches to Bioethics, 4(2), 102-123.
Kukla, R. (2005): Mass Hysteria. Medicine, Culture and Mothers’ Bodies. Rowman & Littlefield Publishers
Rogers, W. A. (2006). Feminism and public health ethics. Journal of Medical Ethics, 32(6), 351-354.
Tong, R. (2009): Long-term Care for the Elderly Worldwide: Whose Responsibility Is It?. International Journal of Feminist Approaches to Bioethics, 2(2): 5–30.

Lehrende

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
26-HEPS-HM3 Hauptmodul 3: Methoden in der Wissenschaft Methoden in der Wissenschaft I Studienleistung
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Methoden in der Wissenschaft II benotete Prüfungsleistung
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26-HM_TP1_WP Hauptmodul TP1: Wissenschaftsphilosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-M-TP_GR Grundlagenmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-M-TP_VE Vertiefungsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-M-TP_VO Vortragsmodul Theoretische Philosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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26-VT_WP Vertiefung Wissenschaftsphilosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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- benotete Prüfungsleistung Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Geschlechterforschung in der Lehre    

Keine Konkretisierungen vorhanden
Kein Lernraum vorhanden
registrierte Anzahl: 2
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2020_260033@ekvv.uni-bielefeld.de
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Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_199560535@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
2 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Montag, 3. Februar 2020 
Letzte Änderung Zeiten:
Montag, 3. Februar 2020 
Letzte Änderung Räume:
Montag, 3. Februar 2020 
Art(en) / SWS
GradS /
Einrichtung
Fakultät für Geschichtswissenschaft, Philosophie und Theologie / Abteilung Philosophie
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