271011 Critically evaluating research on risk and resilience (S) (SoSe 2024)

Inhalt, Kommentar

Für diese Veranstaltung gibt es eine zentrale Platzvergabe. Studierende werden darüber gesondert per Mail informiert. Bei Fragen zum Vorgehen wenden Sie sich bitte direkt an: platzvergabe-psychologie@uni-bielefeld.de

Bitte beachten Sie die Konkretisierung der Anforderungen zur Erbringung von Studienleistung/benoteter Prüfungsleistung!

Themes to be discussed:

  • In developmental psychology, what do we mean by risk and resilience? Looking at cases from Romanian orphanages, trauma from natural disasters or being born at risk (e.g low birthweight).
  • How do we conceptualize resilience as an outcome, a process, or a personality trait? Are you born resilient? Is it a skill that can be developed?
  • How do we empirically test for risk and resilience? In particular variable centered and person-centered analyses. How can we improve the current methodology used, particularly concerning how we look for gene X environment interactions and test for specific types of moderation effects (diathesis-stress, differential susceptibility and vantage sensitivity)?

In looking at these themes we will read and discuss work from influential researchers such as Masten, Rutter, Duckworth, Pluess, and Belsky.

What will students do as part of this module?

After learning about the potential topics, groups produce their own youtube video/science communication video.

Thus, the knowledge of the topics discussed in seminars is subsequently deepened by students producing short scientific videos (approx. 15 minutes) in groups (approx. 3 students).
"Hands-on" sessions and advice from those with technical know-how will introduce students to the topic of scientific communication and how to create and edit their videos.

What is expected? (see: Specification of the requirements)

  • Regular active participation in the seminar
  • Discussion of empirical articles in English
  • Participation in small group exercises and role plays
  • Recording of a scientific video

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  
wöchentlich Di 14-16 C5-141 08.04.-19.07.2024

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
27-PT-WiVt Wissenschaftliche Vertiefung 27-PT-WiVt.1: Wissenschaftliche Vertiefung I Studienleistung
Studieninformation
27-PT-WiVt.2: Wissenschaftliche Vertiefung II Studienleistung
Studieninformation
27-PT-WiVt.3: Wissenschaftliche Vertiefung III benotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.


Specification of the requirements
Requirements for module 27-PT-WiVt.1/2: Scientific specialisation I/II (academic achievement):
Completion of parts A and B

Requirements for module 27-PT-WiVt.3: Scientific specialisation III (graded examination):
Completion of parts A, B and C

Part A: Seminar sessions
Active participation in at least 80% of seminars and in particular: Participation in the hands-on sessions.
Essential preparations for the scientific videos will take place during the seminar sessions.
Important: Make sure in advance that you can participate in all seminar dates!

Part B: The scientific video
Familiarisation with literature and research of an empirical study or specific topic
Video recording and production in groups
Period: 06.05. to 23.06.2024; possible dates for the recording will be announced in March
Video duration: approx. 15 minutes
Time estimate required for the recording: approx. 60 to 90 minutes

Part C: Written elaboration
In order to obtain the graded examination, a written elaboration (approx. 10 pages; of individual work- can be submitted in either English or German) on the video topic already worked on with a focus on evaluating empirical studies can be submitted.

The decision for/against taking an examination should be communicated to the lecturer by 23 June 2024 (with submission of the video). However, arrangements can also be made earlier.
Deadline for submission: 31/07/2024

Lernraum (E-Learning)

Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen:

registrierte Anzahl: 3
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
eKVV Teilnahmemanagement:
Bei dieser Lehrveranstaltung wird das eKVV-Teilnahmemanagement genutzt.
Details zeigen
Teilnahmebegrenzung:
Begrenzte Anzahl Teilnehmer*innen: 30
Adresse:
SS2024_271011@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_446809834@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
3 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Montag, 18. März 2024 
Letzte Änderung Zeiten:
Freitag, 2. Februar 2024 
Letzte Änderung Räume:
Freitag, 2. Februar 2024 
Art(en) / SWS
S / 2
Einrichtung
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft / Abteilung Psychologie
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=446809834
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
446809834