261030 Was heißt es, eine gute Denkerin / ein guter Denker zu sein? - Aktuelle Standpunkte der Tugenderkenntnistheorie und ihre Anwendung auf philosophische Bildungsprozesse (S) (SoSe 2018)

Inhalt, Kommentar

Intellectual virtues are the deep personal qualities or character strengths required for good thinking and learning. This course will examine the nature and structure of intellectual virtues and vices. In the first half of the course, we’ll examine several theories of what makes something an intellectual virtue or a vice.
In the second half of the course, we’ll apply the theories we’ve been studying by asking the question: What do we tend to associate with good thinking and learning? One familiar answer is knowledge. Good thinkers often know a lot. Another familiar answer is raw cognitive ability. Good thinkers also tend to be intelligent or to have a reasonably high IQ. However, a person can be very knowledgeable and intellectually “gifted” while also being intellectually hasty, lazy, dishonest, arrogant, servile, distracted, superficial, careless, or closed-minded. These latter qualities (vices) prevent a person from thinking or learning well. They are cultivated dispositions to act, think, and feel in particular ways. These considerations underscore the fact that good thinking and learning have a character-based dimension. They require the practice of qualities like intellectual carefulness, perseverance, honesty, humility, attentiveness, and thoroughness. These are intellectual virtues. They include qualities like curiosity, open-mindedness, intellectual courage, and intellectual tenacity. Intellectual virtues differ from natural cognitive abilities like raw intelligence or IQ. With the right steps, and in a suitable environment, anyone can grow in intellectual virtues. Accordingly, throughout the course, our guiding questions will be: How can intellectual virtues be taught?

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

Sehr gute Englischkenntnisse.

Literaturangaben

Baehr, J. (2011). The Inquiring Mind. (Oxford University Press).

Baehr, J. (2016) Intellectual Virtues and Education. Essays in Applied Virtue Epistemology (Routledge).

Winch, C. (2017) Teachers’ Know-How. A Philosophical Investigation (Wiley Blackwell).

Lehrende

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Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
26-HM_PP5_RS Hauptmodul PP5: Rechts- und Sozialphilosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-HM_TP5_ET Hauptmodul TP5: Erkenntnistheorie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-HM_TP8_GTP Hauptmodul TP8: Geschichte der Theoretischen Philosophie Seminar 1 Studienleistung
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Seminar 2 Studienleistung
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- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
26-VRPS Vorbereitung und Reflexion des Praxissemesters (HRSGe/GymGe) Fachwissenschaftliche Erweiterung Studienleistung
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Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.


Keine Konkretisierungen vorhanden

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registrierte Anzahl: 14
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Adresse:
SS2018_261030@ekvv.uni-bielefeld.de
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Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_120832145@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
9 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Donnerstag, 4. Januar 2018 
Letzte Änderung Zeiten:
Freitag, 11. Mai 2018 
Letzte Änderung Räume:
Freitag, 11. Mai 2018 
Art(en) / SWS
S /
Einrichtung
Fakultät für Geschichtswissenschaft, Philosophie und Theologie / Abteilung Philosophie
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120832145