In this digital ring lecture series, students and teachers of anthropology in Austria, Switzerland and Germany are invited to reflect on the colonial past of their discipline, to discuss genealogies of anti-colonial knowledge production, as well as to engage with current attempts at reappraisal and, in particular, to explore new forms of global cooperation. The lecture is jointly organized by departments of anthropology in German-speaking areas and is aimed at students of all qualification levels (BA, MA students, PhD students) as well as researchers and teachers. It enables teachers and students to learn from each other, to get to know each other better, and to consider together what a decentered anthropology might look like.
Studierende und Lehrende an Ethnologie-Instituten in Österreich, der Schweiz und Deutschland sind eingeladen, in dieser Vorlesungsreihe die koloniale Vergangenheit des Faches genauso wie die schwächeren Genealogien antikolonialer Wissensgeschichten vielstimmig zu reflektieren, sich mit aktuellen Aufarbeitungsversuchen auseinanderzusetzen, und dabei besonders neue Formen der globalen Zusammenarbeit auszuloten. Die Vorlesung wird gemeinsamen von Institute der Sozial- und Kulturanthropologie und Ethnologie im deutschsprachigen Raum organisiert und richtet sich an Studierende aller Qualifizierungsstufen (BA, MA Studierende, Doktorand:innen),
sowie an Forschende und Lehrende. Sie ermöglicht den Instituten, voneinander zu lernen und den Studierenden, in Kontakt zu treten und gemeinsam zu überlegen, wie eine dezentrierte Ethnologie der Gegenwart aussehen kann.
All the sessions will be conducted via Web-ex; the link for the whole semester is: https://mpi-eth.webex.com/mpi-eth/j.php?MTID=mfd94a7602ab76b9a10972c6113220203
Frequency | Weekday | Time | Format / Place | Period |
---|
Module | Course | Requirements | |
---|---|---|---|
30-M11 Vernetzung: Sozialwissenschaftliche Nachbardisziplinen | 1. Vorlesung | Student information | |
2. Vorlesung | Student information |
The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.