270066 Früherkennung und Prävention von Entwicklungs- und Verhaltensstörungen (S) (SoSe 2013)

Contents, comment

Schnell erscheint es plausibel, dass eine Früherkennung von Entwicklungs- und Verhaltensstörungen einen wichtigen Stellenwert im Rahmen der Prävention und Gesundheitsförderung einnehmen sollte. Die Beleuchtung des tatsächlichen Stellenwertes der Früherkennung wird das Einstiegsthema des Seminars darstellen. Aufbauend darauf werden die grundlegenden Konzepte und methodischen Grundlagen der Früherkennung thematisiert. Zentrales Element des Seminars sollen daraufhin die Erarbeitung von spezifischen Störungsbildern und Entwicklungsdefiziten sowie von Ansätzen zur Früherkennung dieser Störungen sein (z.B. Lese-Rechtschreib-Schwäche, aggressiv-dissoziales Verhalten).

Requirements for participation, required level

Bereitschaft sich an Gruppenarbeiten zu beteiligen.

Bibliography

Suchodoletz, W. von (Hrsg.). (2005). Früherkennung von Entwicklungsstörungen: Frühdiagnostik bei motorischen, kognitiven, sensorischen, emotionalen und sozialen Entwicklungsauffälligkeiten (1. Aufl.): Hogrefe-Verlag.
Tröster, H. (2009). Früherkennung im Kindes- und Jugendalter. Strategien bei Entwicklungs-, Lern- und Verhaltensstörungen. Göttingen: Hogrefe.

External comments page

http://www.glueer.com/lehre/

Teaching staff

Dates ( Calendar view )

Frequency Weekday Time Format / Place Period  

Show passed dates >>

Subject assignments

Module Course Requirements  
27-M-L Grundlagen und Anwendung: Klinische Psychologie: Beratung und Intervention bei Kindern und Jugendlichen L.2 Entwicklungsförderung Study requirement
Student information

The binding module descriptions contain further information, including specifications on the "types of assignments" students need to complete. In cases where a module description mentions more than one kind of assignment, the respective member of the teaching staff will decide which task(s) they assign the students.

Degree programme/academic programme Validity Variant Subdivision Status Semester LP  
Erziehungswissenschaft GHR / Master of Education (Enrollment until SoSe 2014) MA.3.1.3   3  
Pädagogik / Erziehungswissenschaft / Diplom (Enrollment until SoSe 2008) H.P.2   scheinfähig  
Psychologie / Master (Enrollment until SoSe 2012) L.2   4 unbenotet  

Teilnahme an einer Arbeitsgruppe; Erarbeitung einer Früherkennungsmappe zu einem ausgewählten Störungsbild; Präsentation der Ergebnisse

No E-Learning Space
Registered number: 41
This is the number of students having stored the course in their timetable. In brackets, you see the number of users registered via guest accounts.
Limitation of the number of participants:
Limited number of participants: 30
Address:
SS2013_270066@ekvv.uni-bielefeld.de
This address can be used by teaching staff, their secretary's offices as well as the individuals in charge of course data maintenance to send emails to the course participants. IMPORTANT: All sent emails must be activated. Wait for the activation email and follow the instructions given there.
If the reference number is used for several courses in the course of the semester, use the following alternative address to reach the participants of exactly this: VST_36563768@ekvv.uni-bielefeld.de
Coverage:
5 Students to be reached directly via email
Notes:
Additional notes on the electronic mailing lists
Last update basic details/teaching staff:
Friday, December 11, 2015 
Last update times:
Thursday, October 22, 2015 
Last update rooms:
Friday, April 5, 2013 
Type(s) / SWS (hours per week per semester)
S / 2
Department
Faculty of Psychology and Sports Science / Department of Psychology
Questions or corrections?
Questions or correction requests for this course?
Planning support
Clashing dates for this course
Links to this course
If you want to set links to this course page, please use one of the following links. Do not use the link shown in your browser!
The following link includes the course ID and is always unique:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=36563768
Send page to mobile
Click to open QR code
Scan QR code: Enlarge QR code
ID
36563768