The 1920s and the 2020s are said to have some uncanny similarities. Apart from pandemics – the 1920s look back to the Spanish flu, while the 2020s are faced with the coronavirus pandemic – both Twenties are characterized by an exacerbating nationalism, either in the wake of WWII or in times of Brexit, respectively. The relationship between Britain and Ireland came under strain in both eras in the context, for example, of Home Rule or the debate on the border between Northern Ireland and the Irish Republic after the Brexit referendum, e.g. with regard to the question of the Irish backstop. The seminar will explore four novels by British and Irish authors in the context of the literary and cultural movements in both Twenties with a particular focus on High Modernism and contemporary genres such as BrexLit to establish whether there are indeed uncanny similarities that might provide a key to interpret our current situation or whether this might be a misleading construction.
Empfohlene Vorkenntnisse:
23-ANG-AngBm2-Basismodul 2 Introduction to Literary and Cultural Studies
23-ANG-AngBm3-Basismodul 3 Linguistics/Language Acquisition
Texts to be read and prepared:
• Virginia Woolf, Mrs Dalloway (1925)
• James Joyce, Ulysses (1922; to make the reading load feasible only in extracts)
• Ali Smith, Autumn (2016)
• Anne Enright, Actress (2020)
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
---|
Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
---|---|---|---|
23-ANG-AngVM1 Vertiefungsmodul 1: Britain | 1.2 British Literature: Genre, Periods, Authors | Studienleistung
|
Studieninformation |
1.3 British Cultural Studies: Theories, Periods, Media | Studienleistung
|
Studieninformation | |
23-ANG-AngVM4 Vertiefungsmodul 4: Anglophone Studies | Anglophone Literatures and Cultures | Studienleistung
|
Studieninformation |
23-ANG-AngVM5 Vertiefungsmodul 5: Theories & Ideologies | VM 5.2 Literary Theory | Studienleistung
|
Studieninformation |
VM 5.3 Cultural Theory | Studienleistung
|
Studieninformation | |
23-ANG-AngVM6 Vertiefungsmodul 6: Media, Arts & Communication | VM 6.1 Theoretical and Historical Contexts | Studienleistung
|
Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.
Studienleistungen:
- Aktive Teilnahme und Lektüre sowie Vorbereitung der Primär- (s.u.) und Sekundärtexte (s. Syllabus im Lernraum zu Semesterbeginn)
- Aktive Teilnahme an zoom-Konferenzen
- Teilnahme an Gruppenarbeiten; wenn wir asynchron arbeiten, Verschriftlichung von Lesarten oder Aufgaben zur Textanalyse
- 20-minütiges Referat (ggf. Gruppenreferat) zu Texten oder Kontexten der Twenties
- Erstellen einer MindMap zu den Twenties
Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen: