230315 Who’s and Whose Home? Caribbean-Canadian Diasporic Writing (S) (SoSe 2017)

Inhalt, Kommentar

In the late 20th and early 21st century, cultural productions increasingly deal with the topic of migration(s), both voluntary and forced. This statement rings particularly true in the context of the Americas. The migration(s) of people has an impact both on the receiving societies as well as on the societies from which people have departed—their identities (e.g. individual, collective, national), cultures, histories, politics, etc. However, the individual (or personal) experiences seem to be neglected quite often in sociopolitical debates. In this context, it is all the more important to remember that any definitions of “diaspora,” “im/migrant,” “citizen,” “nation,” and so on must always be seen as preliminary and not be understood as straightforward terms. Rather, these man-made terms are employed to describe and categorize, connect and unite, as well as discriminate against and oppress people.

This course deals with the specific corpus of early 21st-century novels by Caribbean-Canadian writers who write in English from a diasporic location in Canada. We will read and discuss a sampling of texts by people/writers who have emigrated from different regions in the Caribbean to Canada (as well as texts by 2nd-generation im/migrants). These works of “im/migrant literature” contribute to our understanding of Caribbean diasporic cultures and societies; Canada’s trendsetter status as the ultimate multicultural society; intersecting issues of “race,” gender, class, and sexuality; as well as general questions surrounding processes of im/migration. In the discussions of all of the above, questions of belonging and unbelonging, of home and not home, arise inevitably. Considering this seminar's focus on the concept of home, we will thus ask questions such as: (How) can home be defined both in our corpus of primary works and beyond? Does living in the diaspora mean losing home or can diaspora be home?

The focus of the seminar will be put on the reading and group discussions of the primary works. Other reading will be assigned, for instance on the “genre” im/migrant literature, Canada as immigration destination, Multiculturalism, the Caribbean diaspora (as a prime example of diasporic experience), and the highly contested terminologies of home and diaspora.

Students can obtain 3 credit points in form of a Studienleistung. Requirements will be announced in the first session.

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
23-ANG-AngPM3 Profilmodul 3: American Studies PM 3. 3 US American Literatures and Media Studienleistung
Studieninformation
- benotete Prüfungsleistung Studieninformation
23-ANG-AngPM3.1 Profilmodul 3.1: American Studies 3.1.3 American Literatures and Media Studienleistung
Studieninformation
23-ANG-AngPM3.1_a Profilmodul 3.1: American Studies PM 3.1.1 Language in North America Studienleistung
Studieninformation
23-ANG-AngPM3_a Profilmodul 3: American Studies 3.1 Language in North America Studienleistung
Studieninformation
23-GP Global Perspectives Bereich 2: World history, culture and language Studienleistung
Studieninformation
- unbenotete Prüfungsleistung Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Internationales in Studium und Lehre (Einschreibung bis SS 2011) Wahl 3 aktive Teilnahme Global Perspectives Bereich 2, unbenotete Prüfungsleistung GS

Keine Konkretisierungen vorhanden

Lernraum (E-Learning)

Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen:

registrierte Anzahl: 26
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
eKVV Teilnahmemanagement:
Bei dieser Lehrveranstaltung wird das eKVV-Teilnahmemanagement genutzt.
Details zeigen
Teilnahmebegrenzung:
Begrenzte Anzahl Teilnehmer*innen: 25
Adresse:
SS2017_230315@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_88452207@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
5 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Montag, 27. Februar 2017 
Letzte Änderung Zeiten:
Montag, 10. April 2017 
Letzte Änderung Räume:
Montag, 10. April 2017 
Art(en) / SWS
S / 2
Sprache
Diese Veranstaltung wird komplett in englischer Sprache gehalten
Einrichtung
Fakultät für Linguistik und Literaturwissenschaft
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=88452207
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
88452207