220059 Inter-American development thinking during the 20th century (V+Ü) (WiSe 2021/2022)

Inhalt, Kommentar

Primarily from the early 20th century, the political public and governments of the Western hemisphere have become more and more concerned with the issue of economic development in their respective countries. The political discourse since then has reverberated around questions of how to intentionally foster economic development and governments are to a large degree evaluated regarding the economic growth rates during their terms in office.
Approaching from a perspective of the history of ideas and the history of social sciences, this seminar focuses on the historical genesis of different development theories which were conceptualized in the Americas over the course of the 20th century, which informed the political debates and economic policies of their times.

Starting with the “Laissez-faire” economic policies from the years before World War I, we will discuss the concept of Import Substitution Industrialization employed by Latin American countries during and in the aftermath of the war and the ideas of the New Deal created by the Roosevelt Administration in reaction to the Great Depression. The second step will focus on the raise of Modernization Theory as the theoretical structure of the US hegemony after WWII as well as Dependency Theory, which represents a major contribution from Latin American intellectuals to economic theory from the viewpoint of the global periphery. Thirdly, the seminar will focus on the genesis, characteristics, and division between Neoliberalism, Neo-Developmentalism, and the Post-Development theory, which dominate the political landscape from the 1980s on.

Looking through an Inter-American lens, the seminar will focus on the interconnectedness and entanglement of these development theories between the US and Canada on one side and Latin American countries on the other. We will deal with questions regarding the historical context in which different theoretical concepts emerge and their political dissemination, as well as their institutional promotors, critics and opponents.

Literaturangaben

Escobar, Arturo (2012): Encountering development. The making and unmaking of the Third World. Princeton, NJ: Princeton University Press.

Nederveen Pieterse, Jan (2009): Development theory. Deconstructions/reconstructions. 2nd ed. London: Sage.

Fischer, Karin (2019): “Development”. In Olaf Kaltmeier et. al, eds.: The Routledge Handbook to Political Economy and Governance in the Americas. London: Routledge.

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
22-3.2 Hauptmodul Moderne
3.2.11
Historische Orientierung Studieninformation
22-3.8 Wahlfreies Hauptmodul
3.2.11
Historische Orientierung Studieninformation
22-M-4.4.6-IAS3 History of the Americas / Historia de las Américas Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation
22-M-4.4.6-IAS9 Advanced History of the Americas / Estudios avanzados de la historia de las Américas Historische Kontextualisierung Studienleistung
Studieninformation
23-WS-GE Globale Verflechtungen Überblick Studienleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.


The course serves as the historical contextualization class (Historische Kontextualisierung) for the seminar “The Practice of International Development Cooperation in 20th-century Latin America”; it is recommended to participate in both classes.

Lernraum (E-Learning)

Zu dieser Veranstaltung existiert ein Lernraum im E-Learning System. Lehrende können dort Materialien zu dieser Lehrveranstaltung bereitstellen:

registrierte Anzahl: 21
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
WS2021_220059@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_290599524@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
16 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Montag, 5. Juli 2021 
Letzte Änderung Zeiten:
Sonntag, 4. Juli 2021 
Letzte Änderung Räume:
Sonntag, 4. Juli 2021 
Art(en) / SWS
V+Ü / 2
Sprache
Diese Veranstaltung wird komplett in englischer Sprache gehalten
Einrichtung
Fakultät für Geschichtswissenschaft, Philosophie und Theologie / Abteilung Geschichtswissenschaft
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=290599524
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
290599524
Zum Seitenanfang