Modern CPUs provide SIMD (single instruction, multiple data) vector instructions which simultaneously apply the same operation to multiple elements. Peak performance of single CPU cores can often only be reached if vector instructions are used. Vector instructions are automatically generated by compilers, but this approach has its limits. To fully exploit the SIMD capabilities, vector instructions can directly be used in the C programming language through "intrinsics" or through libraries based on intrinsics. The lecture explains how vector intrinsics available for the Intel vector extensions (SSE, AVX, AVX-512) can be used to parallelize C programs.
The course comprises a lecture (on-site) and exercises (on-site). In the exercises, students apply their knowledge in programming projects (C) and present their results.
Die Veranstaltung umfasst eine Vorlesung (Präsenz) und Übungen (Präsenz). In den Übungen wenden die Studierenden ihr Wissen in Programmier-Projekten (C) an und stellen ihre Ergebnisse vor.
Rhythmus | Tag | Uhrzeit | Format / Ort | Zeitraum |
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Modul | Veranstaltung | Leistungen | |
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39-Inf-WP-APDC Advanced Parallel and Distributed Computing (Basis) | Begleitende Übungen | Studieninformation | |
39-Inf-WP-APDC-x Advanced Parallel and Distributed Computing (Schwerpunkt) | Begleitende Veranstaltung Seminar o. Übung | Studieninformation | |
Übung zum zweiten Thema | Studieninformation | ||
39-Inf-WP-CD Computing Devices (Basis) | Begleitende Übungen | Studieninformation | |
39-Inf-WP-CD-x Computing Devices (Schwerpunkt) | Begleitende Veranstaltung Seminar o. Übung | Studieninformation | |
Übung zum zweiten Thema | Studieninformation | ||
39-Inf-WP-SSC Scientific and Soft-Computing (Basis) | Begleitende Übungen | Studieninformation | |
39-Inf-WP-SSC-x Scientific and Soft-Computing (Schwerpunkt) | Begleitende Veranstaltung Seminar o. Übung | Studieninformation | |
Übung zum zweiten Thema | Studieninformation |
Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.