Module 30-WS-GTI Global Trade and Inequality

Faculty

Person responsible for module

Regular cycle (beginning)

Every summer semester

Credit points and duration

15 Credit points

For information on the duration of the modul, refer to the courses of study in which the module is used.

Competencies

The module aims at strengthening the insights into legal orders and political arrangements already acquired in modules 1 and 2. Teaching concentrates on empirical examples from the broad fields of global trade and global inequalities. Students acquire profound knowledge about institutions, actors, as well as norm and value discourses related to global trade and inequalities. We identify global patterns of inequality and global labour market structures connected to the exchange of goods and services. From international (trade) law, international relations and transnational labour perspectives, we discuss the emergence and the development of specific orders, the role of pertinent global actors and global regulations. Against the background of the disciplines contributing to the master program, students are expected to deepen and also to apply their knowledge to the examples provided in the lectures and seminars.

Im Modul „Globaler Handel und Ungleichheit“ erwerben die Studierenden die Kompetenz, das in den Modulen 1 und 2 erworbene Grundlagenwissen auf den globalen Handel und das Phänomen der globalen Ungleichheit vertiefend anzuwenden. Die Wissensvermittlung erfolgt im Wesentlichen durch das Studium, die Aufbereitung und die Reflexion von Fallbeispielen aus dem Bereich des Rechts oder der Politik: Auf der Basis von Beispielen erlangen die Studierenden umfassenderes Wissen zu einschlägigen Institutionen und Akteuren sowie zu Normen und Werten, die globalen Handel und soziale Ungleichheit verknüpfen. Sie erlangen die Fähigkeit, globale Ungleichheitsstrukturen zu identifizieren, vor allem jene, die im Zusammenhang mit dem Austausch von Waren und Dienstleistungen stehen. Sie lernen, die Entstehung und Entwicklung besonderer Ordnungen, die Rolle globaler Akteure, die Bedeutung von Diversität (Geschlecht, Kultur, Religion, sexuelle Orientierung etc.) und die Grenzen globaler Normsetzung und Regulierung zu analysieren und zu diskutieren.

Content of teaching

Students engage with diverse issues of development and international trade (law) connected to human rights, social security, migration, environmental policies, cyberlaw and internet governance, and the like. The lectures and seminars will focus on topics such as:

  • the functions and roles of international organisations (e.g. the World Trade Organization, the World Bank, the International Labour Organization, the Food and Agriculture Organization, the World Health Organization as well as regional organisations specifying in the fields);
  • problems relating to global health, food security, climate change, refugee movements, poverty;
  • policy fields, including social policies, development policies, labour policies, education.

Die Überblicksveranstaltung im Modul beschäftigt sich mit der Entwicklung des internationalen Handels(rechts), vor allem in seiner Verbindung zu den Menschenrechten, zur sozialen Sicherheit, zur Mobilität von Menschen (Migration), zur Umweltpolitik sowie zu Cyberlaw und Internet Governance.
Das Forschungsseminar wird mit einem exemplarischen Zugriff aus einem weiten Spektrum an Themen schöpfen. Zu den Themen gehören etwa die Funktion und die Rolle internationaler Organisationen auf dem Gebiet des Handels oder der Arbeit (Welthandelsorganisation; Weltbank; Internationale Arbeitsorganisation; Weltgesundheitsorganisation; regionale Organisationen, wie z.B. die Europäische Union). Behandelt werden des weiteren Probleme, die mit globaler Gesundheit, Lebensmittelsicherheit, Klimawandel, Flüchtlingsbewegungen und Armut zu tun haben, oder Politikfelder an der Nahtstelle von Handel und Ungleichheit, wie globale Sozialpolitik, Entwicklungspolitik, Arbeitsmarktpolitik oder Bildungspolitik.
Für die begleitende Veranstaltung zum Forschungsdiskurs entwickeln die Veranstalter des Forschungsseminars gemeinsam mit den Studierenden eine auf die Seminarthematik bezogene Selbstlerneinheit, die die Teilnahme an Vorträgen und Diskussionsveranstaltungen sowie die Lektüre ausgewählter einschlägiger Forschungsliteratur umfasst.

Zu Thema und Aufgabenstellung der Hausarbeit, die der betreuende Lehrende ausgibt, können die Studierenden Vorschläge unterbreiten. Die Entwicklung einer relevanten Fragestellung und die Auswahl einer geeigneten Materialgrundlage sowie einer hierauf bezogenen adäquaten Methodik durch die Studierenden sind Teil der Prüfungsleistung. Die Studierenden werden bei der Entwicklung eines Hausarbeitskonzepts durch die Lehrenden beraten.

Recommended previous knowledge

Necessary requirements

Explanation regarding the elements of the module

Module structure: 3 SL, 1 bPr 1

Courses

Forschungsdiskurs
Type guided self-study o. tutorial (in connection with lecture/seminar)
Regular cycle SoSe
Workload5 90 h (30 + 60)
LP 3 [SL]
Forschungsseminar
Type seminar
Regular cycle SoSe
Workload5 120 h (30 + 90)
Überblick
Type lecture
Regular cycle SoSe
Workload5 90 h (30 + 60)
LP 3 [SL]

Study requirements

Allocated examiner Workload LP2
Teaching staff of the course Forschungsdiskurs (guided self-study o. tutorial (in connection with lecture/seminar))

Mehrere kleinere schriftliche Ausarbeitungen zur Selbstudiumseinheit nach Maßgabe des/der Lehrenden

see above see above
Teaching staff of the course Forschungsseminar (seminar)

Mündliche Präsentation oder kleine schriftliche Ausarbeitung zur Vorbereitung der Prüfungsleistung nach Maßgabe des/der Veranstalters*in

see above see above
Teaching staff of the course Überblick (lecture)

Mündliche Präsentation oder kleine schriftliche Ausarbeitung nach Maßgabe des/der Veranstalters*in

see above see above

Examinations

seminar paper
Allocated examiner Teaching staff of the course Forschungsseminar (seminar)
Weighting 1
Workload 150h
LP2 5

Hausarbeit zu einem Thema des Forschungsseminars, Umfang 40-50.000 Zeichen.

The module is used in these degree programmes:

Degree programme Recom­mended start 3 Duration Manda­tory option 4
World Studies: Orders, Politics, Cultures / Master of Arts [FsB vom 04.06.2020 mit Änderungen vom 21.05.2021 und 14.04.2023] 2. one semester Obli­gation

Automatic check for completeness

The system can perform an automatic check for completeness for this module.


Legend

1
The module structure displays the required number of study requirements and examinations.
2
LP is the short form for credit points.
3
The figures in this column are the specialist semesters in which it is recommended to start the module. Depending on the individual study schedule, entirely different courses of study are possible and advisable.
4
Explanations on mandatory option: "Obligation" means: This module is mandatory for the course of the studies; "Optional obligation" means: This module belongs to a number of modules available for selection under certain circumstances. This is more precisely regulated by the "Subject-related regulations" (see navigation).
5
Workload (contact time + self-study)
SL
Study requirement
Pr
Examination
bPr
Number of examinations with grades
uPr
Number of examinations without grades
Diese Leistung kann gemeldet und verbucht werden.