270220 Design Thinking (BS) (SoSe 2014)

Inhalt, Kommentar

Course Objectives
„In the course of your life, you will earn a considerable amount of money (and possibly produce a number of papers and patents). But, if I offer you today to value the 10% of all of it, what price would you value at? Now imagine that today you took a course that increases your value by 10%“ – Warren Buffet.
Design Thinking is an intensive block course for engineers, and other interested Masters students who want to think better and faster. We will focus on two fundamentals:
(1) The workshop method propagated by the design firm “ideo” or in other words:“How to empower a team to ideate better.
(2) From Japan, how solve problems by visualizing them better.

Sessions
There will be a total of 6 days for this course, with one introductory meeting with no pre-work and 5 days of class over two weeks. Thus, it is envisaged to schedule five days of direct student-teacher engagement, with 5 days of seminar in total, lasting five hours each. Of these five teaching sessions, students have a lecture and then practice the content during a workshop.
What is Design Thinking
As a thinking tool, Design Thinking fosters the ability to combine: empathy for the context of a problem, creativity in the generation of insights and solutions, and rationality to fit solutions to the context. Originated at Stanford, and with a school funded by Hasso Plattner (see: http://www.hpi.uni-potsdam.de/willkommen.html) Design Thinking impacts design processes, engineering practice, and education across disciplines.
Goals
The goal of this course is to acquire Design Thinking skills. Rather than using the traditional MBA case study method, this is a workshop-based course where students learn by doing. In each session, a thinking tool will be introduced and practiced. Nowadays, Design Thinking and its tools are used by product and industrial design firms to ideate products. It is also used to solve so called “wicked problems” – problems for which neither question nor answer is well defined.

Outcomes
By the end of the course, the student is expected to:
(1) Have a sense of self-efficacy & creative confidence
(2) Know how to manage a Design Thinking workshop: Layout, roles, times and process.
(3) Effectively use thinking tools: (a) A3 / PDCA, (b) Root cause analysis, (c) Kaizen / 5S
(4) Apply Design Thinking tools to increase research output.

Teilnahmevoraussetzungen, notwendige Vorkenntnisse

Es sind keine besonderen Vorkenntnisse erforderlich. Das Seminar richtet sich an Studierende im MSc-Studiengang Psychologie und an Studierende anderer Masterstudiengänge. Die Veranstaltung wird in englischer Sprache abgehalten. Anmeldungen erfolgen bitte per Email bei Frau Gisela Weitekemper (gweitekemper@techfak.uni-bielefeld.de)

Literaturangaben

S. Goldman et al., Design Thinking Research, Understanding Innovation. Student Teams in Search of Design Thinking. DOI 10.1007/978-3-319-01303-9_2, © Springer International Publishing Switzerland 2014

B. Jobst & C. Meinel, Design Thinking Research, Understanding Innovation. How Prototyping helps solve wicked problems. DOI 10.1007/978-3-319-01303-9_2, © Springer International Publishing Switzerland 2014

H. Plattner et al. (Eds.), Design Thinking Research, Understanding Innovation. Introduction. DOI 10.1007/978-3-319-01303-9_2, © Springer International Publishing Switzerland 2014

Ideo / Riverdale (2012) Design Thinking for Educators (open source). Version 2. http://www.designthinkingforeducators.com/toolkit

Berengueres, J. (2014) The Brown Book of Design Thinking, 1st Ed. UAE University / CETEL. Abu Dhabi. (iBooks Edition).

Lehrende

Termine ( Kalendersicht )

Rhythmus Tag Uhrzeit Format / Ort Zeitraum  

Zeige vergangene Termine >>

Fachzuordnungen

Modul Veranstaltung Leistungen  
39-M-Inf-KAL Kognitive Aspekte des Lernens Seminar zum Thema soziale Kognition/Interaktion oder Biopsychologische Ansätze des Lernens benotete Prüfungsleistung
Studieninformation
39-M-Inf-KO Kognitive Organisation Mentale Repräsentation benotete Prüfungsleistung
Studieninformation

Die verbindlichen Modulbeschreibungen enthalten weitere Informationen, auch zu den "Leistungen" und ihren Anforderungen. Sind mehrere "Leistungsformen" möglich, entscheiden die jeweiligen Lehrenden darüber.

Studiengang/-angebot Gültigkeit Variante Untergliederung Status Sem. LP  
Psychologie / Master (Einschreibung bis SoSe 2012) IndErg   4  
Psychologie / Master (Einschreibung bis SoSe 2012)    

Die Anforderungen an die Vergabe von Leistungspunkten werden im Seminar besprochen.

Kein Lernraum vorhanden
registrierte Anzahl: 20
Dies ist die Anzahl der Studierenden, die die Veranstaltung im Stundenplan gespeichert haben. In Klammern die Anzahl der über Gastaccounts angemeldeten Benutzer*innen.
Adresse:
SS2014_270220@ekvv.uni-bielefeld.de
Lehrende, ihre Sekretariate sowie für die Pflege der Veranstaltungsdaten zuständige Personen können über diese Adresse E-Mails an die Veranstaltungsteilnehmer*innen verschicken. WICHTIG: Sie müssen verschickte E-Mails jeweils freischalten. Warten Sie die Freischaltungs-E-Mail ab und folgen Sie den darin enthaltenen Hinweisen.
Falls die Belegnummer mehrfach im Semester verwendet wird können Sie die folgende alternative Verteileradresse nutzen, um die Teilnehmer*innen genau dieser Veranstaltung zu erreichen: VST_44648696@ekvv.uni-bielefeld.de
Reichweite:
4 Studierende direkt per E-Mail erreichbar
Hinweise:
Weitere Hinweise zu den E-Mailverteilern
Letzte Änderung Grunddaten/Lehrende:
Freitag, 11. Dezember 2015 
Letzte Änderung Zeiten:
Donnerstag, 22. Oktober 2015 
Letzte Änderung Räume:
Mittwoch, 18. Juni 2014 
Art(en) / SWS
BS / 2
Sprache
Diese Veranstaltung wird komplett in englischer Sprache gehalten
Einrichtung
Fakultät für Psychologie und Sportwissenschaft / Abteilung Psychologie
Fragen oder Korrekturen?
Fragen oder Korrekturwünsche zu dieser Veranstaltung?
Planungshilfen
Terminüberschneidungen für diese Veranstaltung
Link auf diese Veranstaltung
Wenn Sie diese Veranstaltungsseite verlinken wollen, so können Sie einen der folgenden Links verwenden. Verwenden Sie nicht den Link, der Ihnen in Ihrem Webbrowser angezeigt wird!
Der folgende Link verwendet die Veranstaltungs-ID und ist immer eindeutig:
https://ekvv.uni-bielefeld.de/kvv_publ/publ/vd?id=44648696
Seite zum Handy schicken
Klicken Sie hier, um den QR Code zu zeigen
Scannen Sie den QR-Code: QR-Code vergrößern
ID
44648696